בשיר של רות נצר החצר האחורית היא מטפאורה למערכה האחרונה של החיים כפי שהיא חשה רואה ומרגישה אותה וכוללת שימוש בדימויים המתארים תוך התבוננות פנימית את תחושותיה בבית האחרון יש אקסימורון מוצנע וסתירה מסוימת טוב לנוח בחצר האחורית?
יש כאן השלמה מתוך מודעות לכך שלא זקוקים לך אתה נשאר בעזובה בשולי הדרך והחיים ממשיכים שיר מפוקח על קצה החיים והמנוחה היא השלמה עם מה שיש לא רואה כאן אפשרות להפליג למחוזות נוספים
התעמלות מוחית / ד"ר דרור גרין 23/06/2019 13:55
שלום לאלמוני,
אכן, השיר מזכיר את 'שירי סוף הדרך' של לאה גולדברג, ובקריאה ראשונה גם אני ראיתי בו תיאור של סוף הדרך.
סיימת בקביעה "לא רואה כאן אפשרות להפליג למחוזות נוספים".
חבל. ההרהור שלי אינו ניסיון להבין 'למה התכוון המשורר' (המשוררת כתבה לי ששמחה לגלות בהרהור שלי כוונות שנסתרו ממנה). מעלתה הגדולה של השירה שהיא משמשת לנו כ'מעבד חשיבה', הפותח בפנינו חלון להתבוננות חדשה בעולם הסובב אותנו. כל קורא יכול לראות בשיר משהו מעצמו, משהו מאחרים וגם משהו שמעולם לא היה. אם נוותר לרגע על הרומנטיקה ה'אמנותית', נגלה שקריאת שיר היא סוג של התעמלות מוחית ולא חפירה ארכיאולוגית.
יום טוב ונעים,
דרור
מחוזות נוספים / אירית שראל28/06/2019 10:31
ומדוע לא להפליג למחוזות נוספים? האפשרויות נפתחות היכן שיש צורך והיכן שרוצים בהן, זה היופי, זו הבןאדמיות, היכולת להגביה מהמחשבה ולשלוח סיבי הרהורים .....
להפליג למחוזות נוספים / ד"ר דרור גרין 28/06/2019 11:12
תודה, אירית,
בדיוק על כך כתבתי בתגובה שלי. הסיבה לכך שאני טורח לשלוח מדי שבוע הרהור לשלושת-אלפים מנויים אינה הרצון לנתח את השיר ולגלות 'למה התכוון המשורר', אלא לפתוח חלון התבוננות, שממנו אפשר להפליג למחוזות נוספים, כל אחד בדרכו.
בעיני, השירה היא כלי חשיבה, והיא מתנה המאפשרת לכל אחד מאיתנו להפליג על כנפי דמיונו ולצאת מן הגבולות הנוקשים של השפה המקובלת והמוסכמות.
שבת שלום,
דרור
הבעתתודה / אירית01/06/2019 13:14
הרבה זמן נהניתי מהשירים שאתה שולח ומכך שאתה מחלק ברוחב יד הבנות וצילומים של חיים, ושתקתי. אולי כי לא החשבתי 'מזון חוזר', או לקחתי נדיבות כמובן מאליו, (זה קל עוד יותר בעולם הוירטואלי הזה.) אז אני מודה לך, במיוחד היום, שפתחת בפני דלת יפה זו לשיר זה ולעולמו.
בשמחה / ד"ר דרור גרין 01/06/2019 16:38
אירית יקרה,
תודה על המלים הטובות.
גם אני תוהה לעתים מיהם שלושת-אלפי המנויים המקבלים מדי שבוע את השירים שלי, ובכל שבוע אני נהנה לקבל תגובות במייל, חלקן ממנויים קבועים וחלקם חדשים. זה מאוד נעים.
שבוע טוב,
דרור
תודות / רחל שקדי01/06/2019 09:58
שלום דרור. רוצה לשתף אותך ששתפתי בפייס בוק בדף של חכמת ההזדנות ולהודות לך.
אהבתי מאוד את הסגנון הפואטי של "מה את עוד עושה כאן".כמה חזק הוא הביטוי לקונפליקט המורכב בו היא המצאת,
כמה נטול מניירות של "מציאת חן", כמה כאב נקי שמשתולל מקיר לקיר - והיא בטאה כל המורכבות.
"האהבה מקלקלת את השורה" - גאוני. אין לי מילים
היא הזכירה לי מיידית את "הבה נאמין בראשית העונה הקרה" ספר שירים של המשוררת הפרסית פרוע' פרוח'זאד, אותו סגנון פואטי שאליו ואליה נקשרתי איך כשקראתי בספר.
ןגם היא נפלאה, למרות שאת שפתי המילולית אינה דוברת, למרות שלשונה זרה לי, למה נקשרתי כך אליה??
תודה דרור. החלון שלך פותח גם אצלי חלון. נהדר.
להתראות
שולה
מה אנחנו עושים כאן / ד"ר דרור גרין 19/05/2019 10:00
שולה יקרה,
תודה על התוספת שלך להרהור על השיר של ליאת קפלן. אכן, אין בשיר הזה ניסיון למצוא חן, ויש לזה משמעות דווקא בשיר שבישראל של היום עלול להיראות כביטוי של בגידה ('בתשובה לשאלה מה עוד את עושה כאן').
שבוע טוב ונעים,
דרור
/ שולמית12/04/2019 22:51
היי דרור.
עדיין פה, ביחד איתך עם השירים עם המחשבות ועם ההתפתחות בכפר בגינתכם והשנים שמראות את עצמן. מאוד נהינת לראות את קבוצת ארבעת הגורים שלכם.
עדיין חושבת עליכם.
שיהיה אביב משוגע ונהדר - כמו שהוא יודע להיות.
חזקים שני השירים שהבאת היום. בשפתם במוזיקה שהם יוצרים, ובתוכן של חווית הדימום שהם מעניקים. ועם הכל ההבדל בין הרכבי לוולך הוא תהומי בגישה הכוללת. וולך טוטאלית לחלוטין, אין שום אפשרות לקרוא אותה אלא בכוונתה שלה. והרכבי רואה מלמעלה עולם מורכב, מורכב מישויות שונות זו מזו, מורכב מחלומות אישיים, (אני לא חווה כלא), למעט אותו עולם שנטרף! בום! אומנם המוסיקה נוטפת הדם נאספת, אך בחשאי, ואז היא מכה, והאחד הזה שנטרף בגעגועיו היה רוצה להיות ביחד. האפשר? האפשר לשתף את גנים הממסטלים בלובנם השטוח? האפשר לשים אולי רק טיפה של דם? לפחות שידעו שזה יכול לקרות לכולנו: שנצא מגן העדן הזה של גן לבן ולא מזיק לגן שבור, (לבן- לא מאותגר ברגשות וצבעים שונים.). כאילו, הרכבי שואלת שאלה , שולחת מחשבה לקורא, ווולך מעבירה אותי חוויה מרוכזת וממקודת אישית שלה.
לשני השירים עוצמה עבורי. הרכבי מבקשת דיאלוג ממקום לא קל, ווולך אומרת: תראו אותי, תראו את החוויה הזו.
להתראות מתישהו
שולה
סובייקטיביות מוגבלת / ד"ר דרור גרין 20/04/2019 15:27
שולה יקרה,
הגורים שלנו כבר גדולים, והאביב סוער ומסעיר.
כל אחד קורא שיר מבעד לנקודת מבטו, באופן שונה, ואין צורך להבין את השיר בדרך מסוימת. בהרהור השבועי שלי אני מציג נקודת מבט סובייקטיבית, כדי להציע את השירה כתהליך אישי המאפשר לנו להרחיב את נקודת ההתבוננות שלנו.
לפעמים נקודת המבט שלי פחות סובייקטיבית, ומבוססת גם על היכרות אישית, כזו שהיתה לי עם יונה ועם חדוה. אני יודע שהשירים שעליהם כתבתי כאן מתארים בדיוק את אותו המקום.
כן, להתראות מתישהו,
דרור
את הניתן להיאמר / רותי15/03/2019 11:47
פשוט נפלא!
תודה
האיסנביטל / ד"ר דרור גרין 16/03/2019 11:00
רותי יקרה,
אני שמח שאהבת את שירו של הלמוט האיסנביטל.
שבוע טוב,
דרור
חגיגה אמיתית לקבל ממך אות חיים - ועוד ציטוט של עמוס עוז / לינה ארנון12/03/2019 15:26
איזה כיף זה לקבל ממך, שוב אות חיים. והפעם ציטוט של עמוס עוז. מורי ורבי. עכשווי. נוגע בציפור הנפש שלנו. חכם. תודה!
פיוט בכל שבוע / ד"ר דרור גרין 12/03/2019 15:43
לינה יקרה,
כבר שלוש-עשרה שנים אני שולח את ההרהור השבועי שלי, לשלושת-אלפים מנויים, ולא הפסקתי אפילו פעם אחת.
אם אינך מקבלת את ההרהור במייל, כדאי לחפש אותו במדורים האחרים של הדואר שלך.
יום טוב ונעים,
דרור
תודה רבה / ורדה גרוס02/03/2019 21:19
דרור שלום, תודה רבה על החשיפה למכתם של אביה של דליה רביקוביץ ולראיון אתה
תודה על הקישור. הקטע על הטחינה מעניין מאוד, אבל אינו שיר אלא פרוזה קצרה.
להתראות,
דרור
השיר ושיברו / אורה דרורי27/01/2019 12:47
השיר, בפשטותו אכן מבטא את טבע האדם בחירותיו ורגשותיו,שאינן משתנות מאות בשנים... והפרידות המתרחשות מסין ועד בולגריה ארה"ב ישראל מוכיחות את הטבע האוניברסלי הזה. השיר וההודעה האישית שלך דרור חרצו חץ עמוק בליבי. גם אני "נטשתי" איש. ילדיי היו בוגרים ונשואים. בכתיבת שיר או בבחירה לפרסום שיר, אני מתלבטת לא פעם עם תגובות הקוראים השואלים,ולעיתים, אף קובעים עובדה שזו אני בשיר שכתבתי ואלה הם רגשותיי במציאות של חיי. ככותבת השיר אינני מביאה את רגשותיי באופן המדוייק בו התרחשו. ייתכן שהתרחשו אחרת ורגשותיי היו שונים. שכן השיר שלי אינו ראי מדוייק של המציאות שלי. אני לא כותבת יומן אישי. השיר שכתבתי הוא צורך והשראה שמציאות החיים שלי עוררו, והוא מבוטא כמוצר ספרותי אמנותי. אני נוטה להקצין או לבטא חופש או העידר חופש במציאות של השיר עצמו. הכל לפי ההשראה בכתיבת השיר. וזה היופי שאני מוצאת בכתיבת שיר. החירות המוחלטת להתבטא בלי גרזן השיפוט העצמי. סוג של קתרסיס. הגרעין של השיר, מושא הכתיבה איכשהו מתקשר למציאות שלי ושל השיר, אך מולבשים עליו דימויים והשאלות ממצבים אנושיים אחרים מתוך תקווה שהוא יעורר גם אצל אדם אחר ויגע ברגשותיו, בדרכו הוא. ובכך, תווצר מציאות אחרת בלתי תלויה השייכת לכל אדם.
בין שיר להרהור / ד"ר דרור גרין 04/02/2019 15:41
אורה יקרה,
יש משוררים שחושפים בשיריהם את חייהם האישיים, ויש משוררים שמצפינים את רגשותיהם. אינני מבקר שירה, ובעיני שיר הוא גירוי לחשיבה או להרהור, וכל קורא מוצא בו את עצמו. אין לי כל קושי לשתף את קוראי בחיי האישיים, וכך אני עושה כבר שנים רבות בהרהור השבועי וגם בספרים הרבים שכתבתי. אני מאמין שהסיפור הוא מה שמחבר בין בני אדם ומה שמאפשר לנו להתאים את עצמנו אל המציאות. מאז ומתמיד בני-אדם שיתפו זה את זה בסיפורים, סביב המדורה, ברכילות, בהעברת מידע, בספרים ובעיתונים וביצירות אמנות. החשש לפרטיות ולסודיות הוא המצאה חדשה שקיימת רק כשלוש מאות שנה, מאז המצאת האינדיבידואליות וזכויות היוצרים, והיא מסבכת את חיינו ויוצרת חששות ופחדים.