779. קוהלת ועגנון: ספרים וירושה
בחר גיליון קודם |
|
הצטרפו לרשימת המנויים |
|
|
מאת דרור גרין
גיליון 779, שנה שש-עשרה, מאי 2022
את `פיוט` - דפשיר שבועי לשירה עברית, ערכתי והוצאתי לאור במשך שבע שנים רצופות, בשנים תשמ"ב-תשמ"ח, ובין חברי המערכת היו אריאל הירשפלד, עודד שור, אורה לב-רון, אילנה צוקרמן, יונה וולך וס. יזהר. מאות המנויים קיבלו מדי שנה אוגדן מיוחד, ומדי שבוע שלחתי אליהם בדואר שיר חדש שטרם פורסם, מאת טובי המשוררים העבריים. `פיוט 2022` ממשיך את המסורת של דף-השיר. משנת 2007 אני שולח למנויים שיר והרהור על השירה ועל החיים. את כל השירים וההרהורים תוכלו לקרוא באתר 'פסייקום' וגם תוכלו להגיב בפורום של קוראי`פיוט`. במקרה נתקלתי השבוע בפסוק הידוע המסיים את ספר קוהלת (פרק י"ב, פסוק י"ב), וכך נתגלגל דבר מתוך דבר, ונזכרתי בספרו של עגנון, 'ספר סופר וסיפור', אותו הקדיש למו"ל שלו שלמה שוקן, ומעולם לא סיים. המשפט המוכר הזה, "וְיֹתֵר מֵהֵמָּה בְּנִי הִזָּהֵר: עֲשׂוֹת סְפָרִים הַרְבֵּה אֵין קֵץ", מפורש בדרך-כלל כפשוטו, כאזהרה מפני כתיבה מיותרת. אפשר לפרש אותו גם כאזהרה מפני ההתמכרות לרכישה ולאיסוף של ספרים, או ללימוד מוגזם מתוך ספרים, וגם לעשיה הנובעת מן הלימוד. אם הייתי קורא את הפסוק כפשוטו היה עלי להכות על חטא. כתבתי יותר מחמישים ספרים, ועדיין לא כתבתי את המעט ממה שאני מתכוון לכתוב. כמו"ל הקדשתי זמן רב לעריכה והוצאה לאור של ספרים רבים. את רוב כספי הוצאתי על קניית ספרים, וביתי נראה כמו ספריה גדולה שיש בה יותר מחמשת-אלפים ספרים. הקריאה והלימוד בספרים גוזלים חלק ניכר מזמני, ולא פחות מזה אני מקדיש ליישום הרעיונות שפיתחתי בספרי. אבל אינני קורא את הפסוק הזה כלשונו. ראשית, משום ששלמה המלך, החכם באדם, שכתב את ספר קוהלת, הרבה בכתיבה כל חייו. בצעירותו כתב שירי אהבה נפלאים ('שיר השירים'), בבגרותו חיבר אמרי חוכמה מעוררי חשיבה ('משלי') ובסוף חייו כתב מסקנות אקזיסטנציאליות על חיי האדם ('קוהלת'). גם עגנון, שהסתמך על הפסוק הזה, הקדיש את כל חייו לכתיבת ספרים ולכתיבה על ספרים. פרופ' ישעיהו ליבוביץ, אצלו למדתי פילוסופיה וגם עיצבתי חלק מעטיפות ספריו, סיפר פעם על שיחה עם עגנון שבה הצליח לנסח את תמצית השקפתו של עגנון בנושא זה. עגנון פנה אל ליבוביץ בשאלה:
וכך ענה לו ליבוביץ:
וכך סיכם ליבוביץ את תגובתו של עגנון:
ליבובביץ מזהה אצל עגנון את הבוז והניהיליזם שהוא עצמו חש כלפי העסקנות הדתית והערכים האנושיים, המתבטלים כשהם עומדים מול האמונה. את אותה ספקנות ניהיליסטית מזהה ליבוביץ גם בספר קוהלת:
עגנון לא פירש כפשוטו את הפסוק "עֲשׂוֹת סְפָרִים הַרְבֵּה אֵין קֵץ". הוא התייחס בייראת קודש לספרים שביטאו את האמונה, בזמן שיכול היה להטיל ספק בעסקני הספרים, כפי שהטיל ספק בעסקני הדת. בספר 'ספר סופר וסיפור - סיפורים על סופרים ועל ספרים', אסף עגנון סיפורים ואנקדוטות על הספרות העברית, החל בתנ"ך ועד לפירושים, לתפילות, לספרי המוסר והשירה ולסיפורי הצדיקים. עגנון השקיע בכתיבת הספר הזה יותר משלושים שנה, ובתו אמונה ירון השלימה אותו לאחר מותו. כשהיה שוקן, המו"ל של עגנון, בן שישים הקדיש לו עגנון את המהדורה הראשונה, (מאה-ועשרים עותקים), והבטיח לסיים את הספר כששוקן יהיה בן מאה-ועשרים:
וכך כתב עגנון בהקדמה למהדורה שלא נדפסה במלאת לשוקן שבעים שנה:
לא במקרה פתח עגנון את ההקדשה השניה בציטוט מקוהלת. לא רק שאינו מקדש את הפשט על האיסור להרבות בספרים, הוא מבטיח להרחיב את הספר עד שיהיה "ספר מרובה על סופרים וספרים". ברומן 'סיפור פשוט' (עמ' ע"א), מתוך 'על כפות המנעול' (הוצאת שוקן, 1975), מתאר עגנון את קריאת הספרים כאוצר שאדם מוריש לבתו. הספר, כמו האמונה, הוא מה שמעניק משמעות לחייו של אדם:
הספר, לפיכך, אינו רק "לַהַג הַרְבֵּה יְגִעַת בָּשָׂר", כלומר עודף דברים המייגע את הגוף, אלא עשיה של ממש. זו עשיה הדורשת אמפתיה ודמיון, ומאפשרת לאדם, גם בשעתו הקשה ביותר, לברוא בדמיונות עולם מלא, כמו הסופר וכמו בורא עולם: "בִּזְמַן שֶׁעוֹלָמוֹ שֶׁל אָדָם חָשׁוּךְ בַּעֲדוֹ קוֹרֵא בַּסֵּפֶר וְרוֹאֶה עוֹלָם אַחֵר". הקריאה בספרים, לפיכך, עולה בהרבה על "עֹשֶׁר וּנְכָסִים". לאחר מותם של האב והאם נשלחת בלומה, הבת, לקרובי משפחה רחוקים הדואגים לה ומעסיקים אותה כמשרתת ללא שכר. עגנון מתאר את חייה כנערה משרתת עלובה וחסרת-כל, שזכתה בירושה מיוחדת במינה. הוא חוזר על דבריו של האב, המתבררים כנבואה:
כעת, בזמן המצוקה, אנחנו מתוודעים אל המשמעות האחרת של "עֲשׂוֹת סְפָרִים הַרְבֵּה". הספרים מעניקים הרבה יותר מכל עשיה אחרת, ולא רק שהם מאירים את "עוֹלָמוֹ שֶׁל אָדָם" בשעה שהוא "חָשׁוּךְ בַּעֲדוֹ". הם גם משחררים אותו, כלומר את נשמתו, מכל שעבוד ארצי: "אֲבָל נִשְׁמָתָהּ בַּת חוֹרִין. מְשׁוֹטֶטֶת לָהּ הַנְּשָׁמָה בְּעוֹלָמוֹת כְּבַת חוֹרִין". כמו עגנון גם אני מאמין ב"עֲשׂוֹת סְפָרִים הַרְבֵּה". אני עושה זאת מבוקר עד ערב. כתבתי יותר מחמישים ספרים, ערכתי והוצאתי לאור ספרים רבים וכשאינני כותב אני קורא. ביתי הוא הספריה העברית הגדולה ביותר בבולגריה, ואינני מכיר עונג גדול יותר מכתיבה או קריאה, שנובע מן החופש הבלתי מוגבל להפעיל את הדמיון. בין ספר לספר אני אוהב לקרוא את הטבע הסובב אותי בכפר הבולגרי. זהו טבע עשיר כל-כך, וגם כשאני מוגבל בהליכה (בשלושת החודשים האחרונים) אני יכול להתענג על הסחלב הפורח על אדן החלון,
להציץ אל החצר ולגלות את הצבעים החדשים,
הממלאים אותה,
להתענג על 'סבא פו-פו' שממלא את הגינה,
ועוד מעט יתעופף לו לכל עבר, כמו החיים,
לראות מעבר לעצי הדובדבן את ההרים המקיפים את העיר,
לאחר שהשלג נמס בהם,
ולשמוח באורן הגדול מעבר לכל הירוק הזה, שהוא גינת ביתנו.
שבת שלום, |
קשה למצוא מקום שקט ובטוח בעולם של מלחמות ומגיפות וערכים מתפוררים, אבל אצלנו, בכפר הבולגרי, אפשר למצוא מקום כזה. זהו הבית ליד הנהר, המיועד לסופרים ויוצרים, ולכל מי שרוצה מקום שקט וקסום לחשוב ולכתוב ולנוח בו. את כל הפרטים אפשר לקרוא באתר: http://www.emotional-training.com/Authorshouse_he.html
הבית שוכן על גדת נהר הסטרומה,
בכפר בולגרי קטן,
ואפשר לשמוע בו את השקט.
בבית יש חדר אורחים/עבודה,
חדר שינה קטן,
עם פינת כריות,
מטבחון מאובזר שאפשר לבשל בו,
ומבואה מוארת,
שאפשר להתרגע בה.
בשני צעדים אפשר להגיע אל הנהר, לטפס בשבילים במעלה ההר, בתוך הירוק.
ולהקשיב לשקט. לפרטים נוספים: drorgreen@gmail.com וגם WhatsApp: 00359-888-306092 |
פיוט, דף שיר שבועי לשירה בעריכת דרור גרין. מדי שבוע נשלח למנויים שיר חדש מאת טובי המשוררים העבריים: יונה וולך, יהודה עמיחי, זלדה, לאה גולדברג, דוד אבידן, אגי משעול, אברהם חלפי, חיה שנהב, שיקספיר, ביאליק, אמילי דיקינסון, אדגר אלן פו, מחמוד דרוויש, ג'ון לנון, רחל ועוד.