:894. אמיר גלבע: אילה אשלח אות / דויד 15/09/2024 21:30
בשירה, אומנות, יופי- לא ניתן לא רצוי ולא נכון להשוות .למעשה זה אפשרי אבל זה אצל האדם בינו לבין עצמו בדירוג הפרטי שלו.
השיר הזה הותיר אותי חסר נשימה . הסופרלטיבים שעלו בי למקרא השיר הזה לא היו מילוליים. אפשר לכתוב אותם כ: בום ,וואו, אפשר עם סימני קריאה..
העיברית ה"משובשת" הזכירה לי מייד את אבות ישורון
שיר נפלא / Dorit Noy Sharav, Clinical Psychologist15/09/2024 19:06
התרגשתי מהיופי של שילוב הדימויים, מההתנגשות בין האהבה הסוערת אך לא ממומשת לבין האהבה היציבה המתפתחת. נפלא.
נפלא תודה / דויד 14/09/2024 18:16
תןדה רבה דרור
בשמחה / ד"ר דרור גרין 15/09/2024 10:28
/ מוטי23/08/2024 18:45
בדרך כלל, כשאדם פוחד ממשהו, הרי זה משום שהוא עדיין לא התגבר עליו. לדבר בגרמנית, פירושו הוא להיות חלק מהתרבות הגרמנית ומהמקורות שהתרבות הזאת ינקה מהם. השפה מתווה את גבולות עולמו של האדם וכל עוד הוא מדבר בשפה מסוימת וחושב בה, הוא חלק ממכלול כלשהו, אפילו אם הוא מתנגד לו. איך גרמניה יכולה להשאיר לו, למשורר, רק את השפה? זאת למעשה אירוניה. אין ממש שפה ללא ארץ, ללא תרבות, ללא עם. היא לא מחזיקה מעמד. גם השפה היידית למשל, הייתה חלק מתרבות, שהמקור שלה היה מקום מסוים. אבד המקום, אבדה התרבות וגם אבדה השפה, שכיום היא שפה נשכחת שמתי מעט מדברים אותה.
אותו דבר עברית. העברית הייתה שפה נשכחת, שהתקיימה בעיקר בספרים עתיקים ומתי מעט דיברו אותה כשפה חיה. כשהייתה שפה חיה , לפני אלפי שנים, היא נשאה בתוכה את התרבות שיצרה אותה. כשקמה לתחיה כשפה מדוברת(לא ספרותית או שפת קודש) עם התחדשות הציונות, בארץ ישראל, היא הביאה את התרבות הזאת מחדש וקיבלה משמעויות נוספות(עדיין מקבלת). אדם לא יכול לברוח מהשפה שלו ומרבדיה כל עוד הוא חולם בה. הוא יכול לעזוב את הארץ שלו כמובן ולהכריז שהיא לא הארץ שלו יותר, אבל הוא נושא את שורשי הארץ הזאת בתוכו, גם כשהוא מתנגד לה(ודווקא בשל התנגדותו לה!). במקרה הנ"ל, המשורר נושא את שורשי הגרמניות בתוכו, שורשים שהוא מעוניין להתכחש להם. הוא יודע שזה בלתי אפשרי. כל השיר בנוי סביב חוסר האונים הזה וחשים בו וגם באובססיה הזאת ,בהתעסקות חסרת התכלית בניסיון להימלט. לכל מקום שאדם הולך הוא מביא את עצמו.הוא גם מביא את שורשיו.
אני לא מאלה שמלקים את עצמם על זה שהם חיים בארץ ישראל או יותר מזה ,שומו שמיים, במדינת ישראל (המדינה היהודית היחידה). גם אם הייתי מכריז על עצמי אזרח העולם, עדיין הייתי ישראלי ועדיין הייתי יהודי. פשוט מאוד כך רואה אותי העולם. כך רואים אותי שונאי היהודים(המוסלמים הפונדמנטליסטים, שמבחינתם אני לא יכול להתחבא בשום מקום ומתחת לשום זהות בדויה, אפילו לא של פעיל שלום -"עץ או סלע או אבן") או האנטישמים. אני יכול להכריז עד מחר אבל גם אם יעברו דורות ואפילו אעבור לחיות בארץ אירופאית או אחרת(ולא מעוניינים לקבל אותי שם:),מתישהו יזכרו שצאצאי הם יהודים. לכן הכרזה רציונלית היא חסרת ערך. אני יודע שהעולם רואה בי יהודי ולכן אני יהודי. מה שטבוע עמוק יותר, חרות ומושרש, הוא זה שמשפיע באמת, בעיקר בשעות של חוסר וודאות,התפרקות ולחץ.אני יכול לקבל לתוכי השפעות רבות,אבל הן לא מבטלות את ההשפעות הבסיסיות שעליהן חונכתי מילדות, לא לחלוטין. והאדם וכל השפעותיו ניכרות בבחירותיו ובעשייתו לאורך זמן. יתרה מזאת, אינני סומך על אומות העולם, שמשהו השתנה בהם בהכרח גם אם הם הפכו לפתע, בשיא המהירות "לנאורים" ו"למפותחים". אשליות על גבי אשליות ותעתועים על גבי תעתועים. מי שנוח לו מסיבותיו, אדרבא, זכותו להאמין בזה, אבל זאת אינה עובדה מוכחת או אמת. אנחנו מכירים פילוסוף מפורסם בשם היידגר, שהיה מומחה גדול לשפה וגם לפילוסופיה של ניטשה, אבל זה לא הפריע לו כהוא זה גם להיות חבר פעיל במפלגה הנאצית ולהתכחש למורה היהודי שלו, אדמונד הוסרל. קראתי לא מזמן ממש על איזשהו כתבן בלגי, שפרסם מאמר "אירוני" בעיתון כלשהו ובו ביקש לדחוף סכין בגרונו של יהודי וכל זאת בשעה שהוא מעמיד פנים כאדם מוסרי הדואג לעתיד האנושות. אפילו את שמו אין לי שום כוונה לזכור. וזאת עוד תופעה מעניינת. :)
המחשבה שהאחרים טובים מאיתנו אינה שונה כהוא זה מהמחשבה שאנו טובים מהם. זאת אותה בעיה כמו זאת, שבני אדם אף פעם אינם מעריכים את עצמם כערכם. או שיש להם שיגעון גדלות, או שיגעון קטנות או שהם בהזיות או שהם פעם כאן ופעם שם. מה שנכון ברמת המיקרו, נכון ברמת המקרו.רק החיכוך בין הלאומים לאורך הדורות, ייצור בסופו של דבר את "הלאומיות" העל לאומית שעליה חלם למשל אינשטיין. האומות המאוחדות אינן ממש מאוחדות כרגע. האיחוד האירופי הוא בסך הכל פלסטר על הר געש שכל רגע מחשב להתפרץ. "הגרמניות" הזאת שהמשורר מדבר עליה(ועליה דיבר גם ניטשה עוד הרבה לפניו ולא כחוכמה בדיעבד, אלא כנביא) אינה שונה במידה רבה "מהיהודיות" או "מהמשיחיות" ,אבל היא בהחלט שונה מה- "ישראליות" הסובייקטיבית כפי שאני חש אותה. אני לא מת על כל מה שמתרחש וקורה כאן בישראל, אבל אני גם לא סבור שהעולם נוצר בצלמי ובדמותי ורק מה שאני חושב וסבור הוא הדבר הנכון. השיפוט הוא הפרדה ונובע מפחד, כאמור. כל מה שקורה ומתרחש הוא בדרך כלל ניסיון לכפות פרשנות וכיוון באמצעים רציונליים לאירועים ההיסטוריים ההולכים ומתהווים, אבל גם התנגדות של "המציאות" לניסיונות הללו. כאדם אני יכול לחיות כאן או במקום אחר אבל לאן שלא אלך, אשא את העולם הזה בדיוק בתוכי וזה העולם שעליו אני אגיב ועליו אני אדבר והמקום שמתוכו תגיע התגובה לא יהיה בהכרח המקום והמקור הכי טהור ונקי. אבל אני יכול תמיד לעשות את המירב והמיטב וגם להניח שאחרים עושים אותו הדבר מבחינתם וגם שהעולם לא זקוק ,לא להצלה ולא לגאולה וגם לא לביאת המשיח או ישו אחרי הארמגדון. מה שיהיה- יהיה.
המילה ארמגדון היא מהברית החדשה ופירושה הר מגידו ואנו יודעים שאת הברית החדשה כתבו, בין היתר כמה יהודים שהחליטו פתאום שהם משהו אחר ממה שהיו עד כה והם דיברו גבוהה גבוהה על אהבה, אחדות והפניית הלחי השניה לאוייבים, אבל כל זה נבע מפחד ומניסיון למצוא חן בעיני עמים ולאומים ואנו גם יודעים כיצד הסתיים הסיפור הגדול מכולם אינספור פעמים מאז, בדיוק כפי שהסתיים בפעם הראשונה, על הצלב. אי אפשר לברוח מהאמת ואי אפשר לשנות אותה. למרות זאת, הכל זורם והכל משתנה, בסופו של דבר גם הגרמניות וגם היהודיות או הישראליות יהיו משהו אוניברסלי לחלוטין ואפשר יהיה לוותר עליהן. עד אז ימשיך המאבק הפנימי והחיצוני, המלחמה, שהיא תמיד מכוערת ורצחנית והיא חלק בלתי נפרד מטבע האדם כפי שהוא עכשיו ואין כל סיבה לייפות אותו או לחשוב שהוא יכול ברגע אחד להשתנות על פי בחירה או רצון.(או רק אם נשמיד את כל אלו שמפריעים לתמונה היפה שיש בראש שלנו:)
דיוקן עצמי חד כתער (על דימיטרינה באבה) / מוטי19/08/2024 14:43
מזכיר לי את הדיוקן של ואן גוך לאחר שחתך את אוזנו.
ואן גוך לא ניסה לייפות את "המציאות" ולא להתאים את עצמו "למציאות" של אנשים אחרים, של הנורמה החברתית, של הציפיות החברתיות, אלא לתאר באמצעות מכחול וצבע את העולם ההיולי,הראשוני והזורם שחש בתוכו. לתאר את הכאב שמתוכו ובאמצעותו הוא יצר. כל מי שקורא את המכתבים שכתב, חש בספקות הנוראיים שהיו לו לגבי עצמו וכיצד תפסה אותו החברה(וכיצד תפס הוא את עצמו). חלק מהסבל נובע מההיצמדות לרעיון "שכך" אמורים להיות הדברים. אז נערכת השוואה(צד מסוים שהושתל באדם עורך השוואה זאת) בין המצב הרצוי לכאורה(בעיני החברה)למצב המצוי, שאותו האדם אינו יכול לקבל משום שאין לו יכולת באותו רגע להשלים עם מציאות עצמו כפי שהיא.(כל הצדדים בתוכו). האדם נאבק בעצמו ותוצאות המאבק הבלתי נמנעות, מאבק שבו האדם מנסה להתאים עצמו לסטנדרט חיצוני כלשהו, הן סבל. אבל סיבות לחיים לא חייבות להיות דווקא אפשרויותיו של האדם להתאים לאיזשהו רעיון של הצלחה או נאותות שהחברה מתווה,לא משהו חיצוני, אלא דבר מה פנימי, שהחברה אולי רואה "כטירוף" אבל הוא מקור כוחו של האדם ובמקרה הזה ספציפית האמן(ואן גוך, המשוררת הסובלת המתעלה מעל לסבלה).
ההיפוך כאן הוא אירוני. דווקא הצרצר, שהחברה בזה לו, הוא מקור הכוח וממנו מגיעה הייחודיות ואילו הנמלה שאינה יכולה ללכת בתלם, קיימת וסובלת. אי אפשר לאלף אותה לפעול בחריצות. זה נראה כאילו הנמלה היא חסרת תועלת במקרה הזה, בעלת "הפרעת קשב". הצרצר הוא הדבר הייחודי ואילו הנמלה היא משל לאדם הנתון להשפעת כוחות הלוחצים אותו וגורמים לו לסבל בשל תחושת חוסר התאמה.הגרזן אכן חותך בעץ וחוטב עץ(לא מדובר בדבר עדין כמו נשיאה של פירורים)וכשהדבר נעשה , עפים שבבים. זהו דבר חד משמעי, לא מתפשר,דטרמיניסטי.
הסטואיקנים רצו תמיד ללמד את האנושות שהאדם הוא רציונלי והוא יכול לבחור במה שהם ראו כדבר "הטוב". השמחה והחכמה הן תוצאה של הליכה בעקבות הדבר הטוב, אגירתו של הדבר הטוב.(הנמלה הרציונלית , אוגרת פירורי הלחם לקראת החורף) השיר מציג בדיוק ההיפך. מה שאוגרים כאן הוא הכאב הנובע מתפיסת הכאוס של המציאות, העולם הדיוניסי המטורף, שמתוך חוסר הסדר שלו, צומחת ועולה "השירה " והאמנות בכלל. הצרצר קיים לצידה של הנמלה וללא הטירוף, לא יכול היה לשיר.
השוני שיש בכל אדם למרות הרצון של החברה לקבוע מסמרות בנוגע לחוכמה ודעת, הוא זה שיוצר את הגיוון התרבותי. הר געש מתפרץ מרחיב את גבולות היבשה והשטח האורבאני המסודר והמתווה ,שאותו הוא לפעמים הורס בהביאו עליו חורבן לבה מלאת בהתפרצויות של יופי. בכל מקרה, לא תמיד מאבק כזה מסתיים "טוב" עבור האדם, כפי שראינו לאחרונה במקרה של סיגל איציקוביץ. טירוף הוא לא תמיד יפה ולא תמיד יש לו תוצאות שמועילות הן לאדם והן לחברה. אבל גם זה חלק מכל מה שקורה וגם זה חלק מהאדם.
/ אמנון בירמן 26/07/2024 03:56
שיר מפעים, אילה. תודה דרור היקר ובוקר טוב
/ 26/07/2024 05:11
שכחתי לחתום אמנון בירמן
אילה / ד"ר דרור גרין 09/08/2024 08:16
תודה, אמנון.
מוטי / 23/07/2024 15:24
אחד המאפיינים של אמיר גלבוע, בייחוד בשירתו היותר מאוחרת, זאת הדחיסות והרב משמעות של השורה ,המילה והביטוי, הניבנים כתוצאה משימוש בצורות מתוחכמות, בגלישות, חריזה פנימית ,וויתור על סימני פיסוק וכו.
השירים נראים מאוד גולמיים לפעמים, אבל במבט יותר מעמיק הם מתגלים כמאוד מוקפדים. מישהו ישב ליד שולחנו בלילה (או ביום:) וליטש יהלומים. בשל הבהלה הזאת של האיילה מהעיניים הלטושות, האיילה מחד גיסא מתפארת בקיסמה "ובמראיה" אבל גם מסתתרת מפחד בתוך המבנים הצורניים שהמשורר יוצר למענה ועבורה. הוא מעוניין מחד גיסא שיראו את האיילה שלו,אבל הוא גם לא מוכן שזה יהיה יותר מדי פשוט וכל אחד יוכל לראות. הוא רוצה שיתאמצו, שישקיעו מאמץ.
ברור שהשיר הזה נסוב על "האיילה" ולכן השאלה הראשונה שיש לשאול עליו, היא מה היא או מי היא "האיילה" הזאת. להבנתי, אמיר גלבוע בעצמו נותן תשובה על כך בסופו של השיר ולמרות שהיא לא תשובה חד משמעית וגם אותה
יש לפרש, היא עונה על השאלה בתשובה המאפשרת לתת פשר מסוים לשיר. השיר פותח במילה איילה והמשפט המסיים פותח במילים "ליבי איילה".... כיוון שכך אמיר גלבוע בונה את המשפטים השיריים הדחוסים, כל משפט, אפילו כזה הגולש לשורה הבאה ולעיתים לשורה מתחתיה, אפשר לפרש בכמה מובנים ומתוך כמה נקודות מבט. הלב הוא האיילה. הזהות בין הלב לבין האיילה הוא סמל וכשסמל אחד מתברר גם כל האחרים מובנים הרבה יותר, המשמעות של השיר נגלית.
אמיר גלבוע הוא לא הראשון במשוררים שכתבו שיר ארס פואטי ולדעתי זה שיר ארס פואטי. הוא מזכיר בתכניו משוררים רבים אחרים שכתבו על הפגיעות של עצמם באופן אפילו יותר גלוי ופחות מסתתר מאמיר גלבוע .המשורר הוא פגיע ושירתו של המשורר היא פגיעה ולמעשה המשורר ושירתו הם אחד. את האיילה חייבים לשלוח אל הזאבים, אפילו שיודעים כי היא עלולה להיטרף. הם לא רק ביער אלא גם בעיר, על מדרכות. הזאבים לוטשים עיניים כי האיילה יפה היא,הם מקנאים במשורר על האיילה שלו, יתרה מזאת, המשורר בעצמו מעוניין בקנאה הזאת ומתגאה בה(הרי הוא זה ששולח את האיילה),אבל אנו רואים כאן אמביוולנטיות המעידה על צדדים שונים באדם.
כל אדם החושף מעצמו משהו הופך ליותר פגיע למשפט הבריות. בייחוד כאשר האדם הוא משורר ייחודי ובעל אמירה חזקה. המשוררים משתמשים במילים במקום בחרבות. באמצעות המילים הם אומרים את מה שמצפונם הפנימי ביותר מדבר אליהם.. באמצעות השירים הם "נלחמים" על מה שחשוב להם. אמיר גלבוע ואורי צבי גרינברג כתבו שירה מודעת מאוד פעמים רבות בנוסף לשירתם הלירית. לדעתי, בשיר הזה אמיר גלבוע מכוון לשירה היותר מודעת. כשהוא אומר " אני אותך אל מול פני החזקה אשלח, המלחמה לא בשבילי עוד" אפשר לפרש את המילה "חזקה" כמוסכמה, כדבר הנהוג בעולם ושאותו המשורר רוצה לתקן. מילים רגילות לא בהכרח יכולות להגיע עמוק,אבל שיר יכול לעשות שני דברים ,לאפשר ללב הראוי לכך להיפתח לאמיתות פנימיות חדשות או לגרום ללב שאינו ראוי להיאטם. בהקשר הזה, אני נזכר עכשיו מה קרה לאוסיפ מנדלשטם כשכתב שיר על סטאלין(ואפילו לא נקב בששמו). זה עלה לו בחייו. לאמנות יש מחיר, לעיסוק באמנות יש מחיר, להיחשפות ולגילו המצפון בפרהסיה באופן הזה יש מחיר. הזאבים יבואו עם המשורר חשבון.
האירוניה הגדולה בשיר עולה מכך, שהמשורר עצמו הוא זה השולח את האיילה בגלל שלו עצמו אין כוח להילחם (המלחמה לא בשבילי עוד) ולאחר מכן הוא מבכה את גורלה הרע והמר של האיילה הזאת (פצועת דם בשחר שוטטת).
גם את המילה שוטטת אני אוהב כאן במיוחד, כי השיטוט ,הוא השיטה של האמן. של המשורר, של ההוגה. האיילה, הלב, פצועים ושותתי דם, אבל הם ממשיכים בשלהם.הם עומדים בגאווה ובכבוד מול גורלם.
אני ראיתי לא מעט חריזה בשיר הזה, היא בעיקר פנימית ואמיר גלבוע נמנע בכוונה מחריזה רגילה בסופי שורות ושובר את השורות באופן שיוצר חריזה פנמית וחריזה חיצונית בו זמנית.הדבר מתאים מאוד לאמביוולנטיות המובעת בשיר ומשקף את מצב התבהלה והפחד, שהוא מצב לא הרמוני בכלל.(הם- מפניהם, לראותך-איך-נשמתך). השימוש בכלי אליטרציה מכוון את תשומת הלב בכל מקום למילה "לב" או "ליבי" (הזאבים,ביער,בעיר, בי, בשבילי ועוד).
בעיות זהות / מוטי20/07/2024 09:24
אני גר ממש סמוך לרחוב מיכאל וולך היום, בתחילת הרחוב ממש, ליד הכביש הראשי. אני יודע שהבית "של" יונה וולך נמצא בצד השני של הרחוב, ממש בקצה אבל מעולם לא טרחתי ללכת לחפש אותו ולא עשיתי זאת משום שאין בי נוסטלגיה מזוייפת או צורך להרגיש במקום "של". לכן לא ממש מתכנן אי פעם ללכת לראות את הבית של קפקא בפראג וכשהגעתי פעם לבית של שקספיר באיזשהו מקום מחוץ ללונדון, הדבר היחיד שחשתי אז הייתה ריקנות גדולה מאוד. שקספיר כבר מת, יונה וולך מתה, אין יונה וולך(כמו "שאין פנחס שדה":). אבל מה שטוב במשוררים הוא וודאי לא הרחוב שבו הם גרו, אלא משהו אחר, שאין לו מקום או מיקום ואי אפשר להגיע אליו בכלל עם מפה מסודרת או חשיבה לוגית. המשוררים מבינים והבינו תמיד בדיוק את מה שאני כבר מבין על העולם הזה כבר זמן רב ולהם (האמיתיים שבהם) קיימת גם היכולת לכתוב על זה בתמצות מזהיר לעיתים. זאת הסיבה שאני אוהב שירה וזאת הסיבה שאני קורא שירה ולעיתים גם כותב עליה, פה ושם, נניח כאן, במרחב שלך:)
אני לא סבור שלמשורר יש "כוונה" בכלל. משורר שיש לו כוונה ואז הוא כותב שיר, הוא לדעתי לא משורר. אז מה יש למשורר? למשורר יש "התכוונות" או "התכווננות" למקור מסוים, שהוא רגשי מעיקרו ולא ניתן לשלוט בו. משורר אמיתי לא יכול להחליט לכתוב שיר, אלא השיר ,לטעמי, כותב את עצמו, דרכו. שירה היא איננה מקצוע שמתמקצעים בו.(למרות שיש ללמוד בהחלט כמה דברים ולהבין אותם כדי ליצור צורות לעיתים, שמסייעות למשורר לבטא עצמו בצורה אפקטיבית יותר) גדולי המשוררים העולמיים כתבו את מיטב השירים שלהם מדם ליבם וזה הפך להיות סימן ההיכר שלהם. משורר שהפך את השירה למקצוע, אכן, פעמים רבות, כותב ומדבר דרך קולות של אחרים.הוא מחפש נושאים לכתוב עליהם. הוא לועס שוב את הרעיון שהוא מבקש לבטא ובדרך כלל זה יוצא לא מעניין. אלי זה לא מדבר.(יש כמובן משוררים גדולים מאוד שאורך הנשימה שלהם הוא עצום והם יכולים לכתוב על כל נושא שבעולם וההשראה תימצא להם במהירות)
יונה וולך לא הייתה מהמשוררים הללו, לכן תמיד קראתי אותה בעניין. בתוך הבית שלה מן הסתם חשה בטוחה ולכן אולי יכולת לראות אותה שם מתנהגת כמו ילדה קטנה שהבית מעגן בתוכה את כל רפאיו(אביה למשל). כשיצאה, לבשה על עצמה דמות מגוננת, שיכולה לתווך לה את העולם ולהידבר עם העולם ממקום של עוצמה וכוח. כשלא הרגישה את הכוח הזה פתאום, הייתה לה הידרדרות במצבה, כי ההיחשפות של הבשר החי גרמה לה לכאבים רבים.
אתה וודאי מכיר את השיטה הטיפולית של IFS ,שפיתח לאורך זמן בשיתוף עם אחרים, הפסיכולוג ריצארד שווארץ. מה שאני אוהב בשיטה היא היכולת להידברות המתקיימת בה, בין כל החלקים השונים בנפש. כשאתה נותן למשהו שם ויכול לקרוא לו בשם, אתה גם יכול לפנות אליו ולראות מה יש לו לומר. אצל אחדים הדמות הראשית תהיה סתם ליצן, אצל אחרים, "חולה שליטה" וכן הלאה וכן הלאה .בכל אדם יש צדדים רבים מאוד.כל אחד מאיתנו מכיר זאת. גורדייף דיבר על כך כבר לפני למעלה ממאה שנים והפך זאת לאחת מאבני הייסוד של תורתו הרוחנית, המבקשת לאחד את כל הצדדים הללו כשלב בדרך להיות האדם "מלא" ואותנטי. הבודהא ראה את "האני" כתהליך, ממש לא כעובדה קיימת. מרבית האנשים אכן מדברים דרך קולותיהם של אחרים כל הזמן , העולם אינו מקום שבו אנו מקבלים ביטוי אותנטי של קיומם של בני אנוש והתוצאה של כל העניין הזה היא בדיוק מה שאנו רואים בעולם, מלחמות והרס שלא נגמרים ואפילו בתקופות מסוימות מתעצמים או בחיי הפרט, סבל ותסכול.. השדים הם רבים(כל השדים לפעמים בורחים מהגיהנום ומגיעים לכאן, לעולמנו,כמאמרו של שקספיר ויוצאים במחול:)
יחד עם זאת, אני לא סבור שבכל מצב ומצב אנו מדברים כאן על פסיכופתים. פסיכופתים , לפי מה שהבנתי מקריאה בעבר, הם עניין של פתולוגיה מסויימת. חוסר היכולת שלהם למשל לחוש אמפטיה לסבלו של האחר הוא למעשה פגיעה מלידה באזור מסוים במוח. אבל יש טיפוסים רבים שאינם בהכרח נטולי יכולת לחוש חמלה, יש מנעד רחב של טיפוסים וכל אחד מאיתנו הוא חלק מהטיפוסים הללו. פסיכולוגים שונים ניסו לתמצת את העניין הזה עבורנו גם כאן, אני אישית לא כל כך אוהב את הניסיון להסביר את הכל במילים,לעשות רדוקציה של כל הסיבות לאושרו או סיבלו של האדם לכמה מילים.(דרך אגב, פנחס שדה אחז בדיעה דומה, אבל לא העתקתי את העניין ממנו,זה כבר חלק מהחיים שלי:)
אני אדם פשוט ואני מגיע לאותנטיות מלאה לדעתי כאשר אני קורא שירה "וחושב" עליה. אז אני עדיין פשוט אבל אני הופך להיות מודע לכל המורכבות העצומה של החיים שלי ושל חיי אנוש בכלל.
לדעתי, יונה וולך כתבה על החוויה הזאת. על המאבק הזה לאותנטיות שלפעמים נראה כאבוד מראש ועל הסיבות לסבל האנושי אבל בעיקר על הסיבות לסבל שלה.(מישהו אחר מזמר מגרונה, צדדים אחרים, קולות אחרים, חיים אחרים)הביטוי של הדבר הזה בסופו של דבר, בחיים שלה, היה שירים שהיו ייחודיים לה. הדבר הזה לא היה מסוגל לבוא לידי ביטוי ללא כל הצדדים הללו שהיו ורחשו בתוכה ובה בלבד, ללא כל השדים הללו, ללא כל הייסורים והסבל. משורר אמנם אינו חייב לסבול כדי לכתוב, אבל מצאתי מנקודת המבט שלי לפחות שאם המשורר סובל והוא גם משורר טוב ואותנטי, השירה שלו, בסופו של דבר, יותר מעניינת, עמוקה.
אני לא מאלו הסבורים שהאושר הוא שטחי ואנוכי(למרות שהקביעה הזאת מבחינות מסוימות היא נכונה). אני מאלו הסבורים שהאושר בכלל לא קיים ומה שיש לאדם הוא רק האפשרות לאשר את המציאות שבה הוא מתקיים באמצעות שימוש מלא בכל המשאבים האפשריים שניתנו לו,שהוא הופך להיות מודע להם, בהדרגה. במצב הזה, הסבל מתבטל, הוא הופך להיות פרשנות וכאשר הוא פרשנות אסתטית, הוא הופך להיות סיפוק וסוג של הנאה מתמשכת מהקיום החד פעמי של האדם על כל אתגריו וקשייו.
חוש הומור משובח / מוטי12/07/2024 19:56
ובכן, גם אותי השיר הזה הצחיק עוד בטרם קראתי את פרשנותך והוא ממשיך להצחיק אותי אפילו עכשיו כשאני כותב עליו את המילים הללו:
1)תנין היא חיה קדמונית מאוד.יחד עם הכריש, הם מפלאי האבולוציה, חיות כמעט מושלמות המסתגלות כמעט בשלמות לסביבתם.בעוד הכריש חי במים העמוקים ומוצא שם את טרפו, התנין(למעט מקרים יחידים החיים בים) חי לו בנהרות ובמקווי מים ואורב שם לטרפו מתחת למים. הוא לא זז לשום מקום במשך שעות עד שהוא חש בטרף המגיע למקווה המים או לנהר על מנת להרוות את צמאונו. בני אדם הם לא בהכרח מטרה שלו, אם כי הוא לא אנין טעם שידחה דבר כלשהו,בזמן שהוא רעב (והוא רעב מאוד).
2)התנין היה חיה בעלת דם קר והוא זקוק לזמן שהות ארוכה גם בשמש. כשהוא רובץ לו שם לאורך שעות, הוא עלול לעיתים ליצור את הרושם שהוא מת, ללא תזוזה ופיו פעור. אבל המרחק בינו למוות רחוק מאוד.הוא יודע לשתף פעולה כשזה נוח לו, ולכן הוא מאפשר לציפורים קטנות להכנס לפיו ולנקות משם שיירי מזון. זה כמו השיננית של הטבע.כשהוא קם פתאום לתחיה הוא יכול לנוע במהירות מפתיעה,לפעור את מלתעותיו ואף אחד לא מעוניין להיות בסביבה כזה קורה.
אבות ישורון כתב כאן שיר ארס פואטי הומוריסטי על טבע המשורר.בעיקר טבע המשורר שלו. משוררים הם בדרך כלל האנשים "שטורפים" את העולם, מעכלים אותו ומעלים לאחר מכן "מהאוב" את דברי הנטרף."החיה".
יש כאן תהליך שהוא פרימיטיבי מאוד, קמאי מאוד,לא מודע, ממש לא רציונלי. יש במידה גדולה משהו כמעט חייתי בדרך שבה משורר עט על התופעות ללכדן במלתעותיו.
לכן כדברי יונה וולך, משהו אחר שר מגרונו של המשורר.זה לא הוא עצמו. זה רוח הרפאים של הדברים שהוא הפך לה למשכן.
עכשיו , בנוגע לדימוי של התנין. הוא אכן יוצר במידת מה את הרושם שמשוררים (מסוג מסוים) הם לא בהכרח הטיפוסים שמסתדרים בחברה או בחיים בכלל עם הזולת (למרות היותם בני אדם מרשימים ביותר לעיתים). לבני אדם מן היישוב יש נטייה לראות במשוררים (המשוררים המקוללים:) דמויות שיש בהם סכנה. במיתולוגיה הדברים הללו גם כן שוקעו עמוק ומצאו להם ביטויים שונים.המשוררים פועלים בשולי החברה פעמים רבות, אבל מה שהם מוצאים לנכון לבטא בשיריהם, מגיע מתוך החברה, מתוך האנושות, ברמות הכי עמוקות שלה. המשורר הוא זה שרובץ לו במים שאליהם מגיעים כולם לשתות.
אפשר לומר שהעולם הוא "לחם הקודש" שלו. הוא מקריב את עצמו בבדידותו המזהרת וסבלם של האחרים מוקרב אליו כדי שיטמיע אותו בתוכו.מכאן יוצאת השירה לאחר מכן.
נדמה לי שיש משהו מאוד תניני בשירתו של אבות ישורון. הסבירות היא שהוא ראה זאת כך והשיר הזה במידת מה "עושה צחוק" מהאופן שבו הוא מפרק את המילים ואת החוויה למרכיביה והאופן המאוד גולמי לעיתים שהוא לאחר מכן עורך את הדברים על פני הדף הלבן.אני בהחלט רואה בעיני רוחי שיניים של תנין עם מתלעות פעורות,בשר קרוע תקוע בין לבין, ממש כמו המילים על הדף.
גם הוא מזמין את הקורא להנות מהשיירים(השירים) ויש לו הבטחה, שהוא לא יסגור את מלתעותיו למי שבא בכוונות טובות.בכל אופן, כדאי להיות מהיר מאוד בעשייה הזאת ולדעת לקחת מרחק כשצריך :)
אין ייאוש בעולם כלל / מוטי06/07/2024 21:15
ואת זה היא מאזכרת במשפט : "אין שריפה בעולם הזה , אין שריפה בכלל, רק חול, מותך לזכוכית"...משפט די אירוני, כמו החרב המתהפכת בגן עדן ואדם וחווה המגורשים למעשה לגיהנום העולם הזה, על תענוגותיו המפוקפקים וכל זאת על שום שרצו לדעת מה הם ומי הם.
החול הוא למעשה ההבטחה לאברהם, שהופרה כבר ממזמן, "לזרעך אתן את הארץ הזאת" או "כחול אשר על שפת הים" וכדומה. אבל כל אלו רק מילים, שבני אדם המציאו בכתבים עתיקים דווקא משום שכבר אז היה ייאוש ואפילו היה ייאוש רב ובני אדם נזדקקו לנחמה, אשלייתית ככל שתהיה ואגואיסטית ככל שתהיה.
למרות זאת, הדמות בשיר נושמת לאט ועמוק, למעשה, היא מנסה לקבל את המציאות כפי שהיא. סוג של מדיטציה. האם המציאות היא ייאוש או היעדר ייאוש? כל זאת היא דיכוטומיה מיותרת.שיפוט. המציאות היא זרימה שבתוכה האדם מנסה להיאחז לשווא בעוגנים מייצבים במקום לזרום יחד עימה.כל רגע משהו לא תואם לציפיות שלו ואו אז הוא סובל. או אז הוא שם לב שאפילו הנשימה היא קצובה וגם כשנושמים- סובלים כי הנשימה היא חיים והדם הוא הנפש ומה שמזדחל על פני האדמה, נע בין השבילים, הוא הנחש הקדמוני. סיבה ותוצאה.
מה שיש הוא מה שיש ודבר ראשון יש להכיר בכך. לא לשקר. המציאות של האדם היא שברירית וככל שהוא מכחיש יותר ויותר שאין לו למעשה כל הבטחה אמיתית "לביטחון", או אז הוא מאבד יותר ויותר מבטחונו, שאינו אלא ביטחון של זכוכית שברירית, מעשי ידי אדם לאחר הגירוש מגן עדן. המציאות המתוארת היא למעשה מציאות של עמק הבכא, מדור מסוים בגיהנום. גם הנשימה האיטית וההתמקדות אינם יכולים לבטל זאת.המאבק(גם הפנימי)עדיין נמשך ויש לו כמובן, תוצאות.עפר אתה ואל עפר תשוב.עפר ואפר וחול. אבל גם-עוף החול כמובן. גם הוא מוזכר בשיר הזה, אם כי בעקיפין.