304. אוה קילפי: טבע הדברים

בחר גיליון קודם

חפש

הצטרפו לרשימת המנויים

 
מדי שבוע, במשך ארבע-עשרה השנים האחרונות, אני שולח הרהור על שיר, על השירה ועל החיים לשלושת-אלפים ושלוש-מאות מנויים. כאן תוכלו לקרוא את ההרהור השבועי, וגם את ההרהורים והשירים הקודמים (ברשימה מימין), ולשוחח על השירה ועל החיים. מי שרוצה לקבל את השיר השבועי בדואר האלקטרוני יכול להצטרף כאן לרשימת המנויים.
אנא אל תשלחו לי שירים לפרסום, משום שהבחירה שלי אישית וסובייקטיבית. בדרך-כלל אני שולח שירים שנוגעים בי באופן מיוחד, ללא קשר לאיכותם ה'ספרותית'. 

 
בעריכת דרור גרין
 
אפריל 304

את `פיוט` - דפשיר שבועי לשירה עברית, ערכתי והוצאתי לאור במשך שבע שנים רצופות, בשנים תשמ"ב-תשמ"ח, ובין חברי המערכת היו אריאל הירשפלד, עודד שור, אורה לב-רון, אילנה צוקרמן, יונה וולך וס. יזהר. מאות המנויים קיבלו מדי שנה אוגדן מיוחד, ומדי שבוע שלחתי אליהם בדואר שיר חדש שטרם פורסם, מאת טובי המשוררים העבריים. 

`פיוט 2013` מחדש את המסורת של דף-השיר. משנת 2007 אני שולח למנויים שיר והרהור על השירה ועל החיים. את כל השירים וההרהורים תוכלו לקרוא באתר 'פסייקום' וגם תוכלו להגיב בפורום של קוראי`פיוט`. 


Bookmark and Share


אני עדיין שבוי בקסמן של המשוררות הפיניות, ולאחר ששלחתי לכם בשבוע שעבר את שירה של סירקה טורקה, אני שב היום לספרה של אווה קילפי בת התשעים וחמש, 'הפרפר חוצה את הכביש', שיצא לאור בהוצאת 'כרמל', בתרגומו היפה של רמי סערי. 

השיר הקצר הזה מזכיר לי את שיר הטָנָקָה היפנית שקדם לשיר ההייקו, שבחלקו הראשון תיאור טבע, ובשתי  השורות האחרונות שלו הרהור המעניק משמעות לדברים, לעתים מזווית ראיה מפתיעה. 

בשיר הזה מתארת המשוררת התבוננות חדשה ביכולת האנושית לאמפתיה. היא פותחת את השיר במשפט פשוט, היוצר בנו תחושה חיובית: "סוֹף כָּל סוֹף אֵרַע שֶׁפָּגַשְׁתִּי אָדָם שֶׁאָהַב אוֹתָם דְּבָרִים כָּמוֹנִי". המלים "סוֹף כָּל סוֹף" מבטאות צורך אנושי מוסכם במציאת מישהו הדומה לנו. זה צורך מובן, שהרי היכולת ליצור שפה משותפת היא מיומנות רגשית היוצרת בנו תחושה של מקום בטוח, וזה הבסיס לקשר, לידידות ולאהבה. 

היא ממשיכה ברשימת המאפיינים המשותפים לה ולאדם שפגשה, שהם למעשה תיאור-טבע, כמו בשיר הטנקה הקדום: "סְנוּנִיּוֹת, עֲטַלֵּפִים וּבָתִּים שׁוֹמְמִים, אֶת הַדֶּרֶךְ הַמְּשֻׁבֶּשֶׁת וְהָעֵשֶׂב הַגָּבֹהַּ, אֶת בְּרֵכַת־הַיַּעַר", והרשימה מסתיימת במלים "עֲרָפֶל וּבְדִידוּת", שרק בקריאה שניה אנחנו מבינים את משמעותן. 

שתי השורות האחרונות מפתיעות אותנו. "וּמִטֶּבַע הַדְּבָרִים, הָיִינוּ עִקְבִיִּים: לֹא יָכֹלְנוּ לִסְבֹּל אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ". 

אנחנו מופתעים משום שיצרנו, בדמיוננו, ציפיות שונות מאלו של המשוררת. אלו ציפיות הנובעות מן האמונה שדמיון בין בני-אדם הוא ערובה לקשר של ידידות, או אהבה. אשליה זו היא אחד המניעים של ההתאהבות, הגורמים לנו לייחס למישהו אחר תכונות הדומות לשלנו. 

אבל דמיון יוצר שפה משותפת כוזבת, משום שהוא לא נוצר מהתנסות משותפת, מדיאלוג או מהסכמה. לעתים, כמו בשיר הזה, הדמיון משקף דווקא תקלה ביכולת ליצור שפה משותפת. 

עכשיו, כשנחזור ונקרא את חלקו הראשון של השיר, נגלה שהדמיון בין המשוררת לבין האדם שפגשה מתייחס דווקא לחסרונות ולחרדות: "עֲרָפֶל וּבְדִידוּת", "דֶּרֶךְ מְּשֻׁבֶּשֶׁת", "בָּתִּים שׁוֹמְמִים", אלו מאפיינים את היפוכו של המקום הבטוח, שהוא תנאי לקשר של שיתוף. מכאן אכן, "מִטֶּבַע הַדְּבָרִים", הקשר לא יתכן. 

השיר הזה הוא תמונת ראי של השיר הקודם של אווה קילפי, ששלחתי לכם לא מזמן, 'טלטלה': 

השיר הזה מתחיל דווקא בהפרעה, שלכאורה משבשת את תחושת המקום הבטוח, וגם הוא מסתיים בהפתעה, כשמה שנראה לנו כהפרעה הופך דווקא למה שהמשוררת זקוקה לו יותר מכל. 

בשני השירים מערערת אווה קילפי את עולם האמונות והדעות המקובע שלנו, המשועבד להרגלים ולתפיסות כוזבות, ומתעלם מן השינויים התכופים במציאות, הדורשים מאתנו להתבונן בעולם בכל רגע במבט חדש, להקשיב לתחושת הבטן שלנו (כלומר, להשתמש במודעות רגשית) ולהתאים את עצמנו לתנאים המשתנים. 

השבוע התרחקתי מן המקום הבטוח הקבוע שלי בכפר, ונסעתי עם מוריה לטורניר שחמט בעיר פלובדיב, הרחוקה כארבע שעות נסיעה.

בדרך ראיתי מפגש בין שניים דומים, בחסידות ששבו לקנן על ראשי עמודי החשמל, ונזכרתי בשירה של אווה קילפי. 

האם הם יכולים לסבול זה את זה, תהיתי, בשעה שהם החלו להזדווג, 

ולא מצאתי תשובה, 

כשהם מיהרו להיפרד. 

הרהרתי גם בנוף הבולגרי האהוב עלי, דווקא משום שהוא משתנה באופן קבוע, ארבע פעמים בשנה, ועכשיו, באביב, אני יכול לצאת מביתי באביב, לטפס בהרים ולשוב לרגע לימי החורף המושלגים,    

להצטמרר לרגע,   

ולשוב לגלוש במדרונות הירוקים, 

בין השדות המוריקים לשמים המעוננים, 

ולהגיע לפלובדיב, אחת הערים העתיקות באירופה, 

לשוטט בין בתיה היפים,  

לטייל לאורך הנהר, 

להאזין לנגני הרחוב, 

הזקנים והצעירים, 

לצפות בזריחות המרהיבות, 

ובשקיעות המרגשות,

ולמרות אהבת חיי הכפר לגלות את היופי שיש גם בנוף עירוני,  

המפתיע באמצע הלילה במופע זיקוקים ללא כל סיבה. 

שבת שלום,

דרור 

אימון רגשי וקדרות

סדנה זוגית אצלנו בכפר

סדנה בהנחיית ד"ר דרור גרין ואפרת גרין

במשך שבעה ימים אנחנו משתפים בחיינו זוג המתארח בדירת האירוח שלנו בכפר, וחולקים את דרך-החיים שלנו במפגש, בשיחה, בהליכה, בלימוד יסודות האימון הרגשי ובעבודה ליד האבניים. 

האימון הרגשי הוא גישה פשוטה ויעילה לשיפור המיומנויות הרגשיות, המאפשרות לנו ליצור זוגיות טובה ולשמור עליה לאורך זמן. הסדנה תאפשר לכם להתנסות במיומנויות הרגשיות באמצעות תרגול ובעבודה בחומר. זהו צעד ראשון לדרך אותה תוכלו לסלול עבור עצמכם, מדי יום מחדש. 

הסדנה מותאמת לצרכים של כל זוג, הקשורים בזוגיות ובהורות וגם בתחומי העניין המיוחדים של בני-הזוג. בסדנה נשתף אתכם בחיינו בכפר הבולגרי הקטן, בעבודה בחומר ליד האבניים, ביצירה וביישום האימון הרגשי בשגרת היומיום. 

"דרור הוא אחד מאנשי המקצוע הייחודיים שפגשתי. אין אף אחד שדומה לו בנוף המקצועי שלנו. הוא חושב בצורה מיוחדת ופוריה. אני משוכנע שהסדנה שהוא מציע תהיה חוויה מגרה ומעשירה, שתתן למשתתפים נקודת מבט חדשה" (פרופ` חיים עומר, אוניברסיטת תל-אביב, מחבר הספרים `שיקום הסמכות ההורית`, `השטן שבינינו`. `פחדים של ילדים` ועוד) 
 

אימון רגשי

כל חיינו אנו מחפשים אחר מקום בטוח שיגן עלינו מסכנה וישכיח את חרדת-המוות הטבעית שלנו. שבע המיומנויות הרגשיות הן הכלים הטבעיים שבאמצעותן אנו יוצרים תחושה של מקום בטוח.

זוגיות היא אחת הדרכים היעילות ביותר ליצירת תחושה של מקום בטוח. זוגיות טובה יוצרת בנו תחושת ביטחון, משפרת את בריאותנו ומאריכה את חיינו. כדי ליצור זוגיות טובה עלינו לעשות שימוש יעיל במיומנויות הרגשיות שלנו.

האימון הרגשי הוא כלי לזיהוי ולשיפור שבע המיומנויות הרגשיות, שבאמצעותן אנו יוצרים לעצמנו תחושה של מקום בטוח. באמצעות האימון הרגשי והתרגול של שבע המיומנויות הרגשיות אנו לומדים ליצור לעצמם מקום בטוח מדי יום מחדש, ובכך למנוע משברים ולהעמיק את השותפות הזוגית.

האימון הרגשי אינו `טיפול` אלא דרך-חיים, שתאפשר לכם לעשות שימוש יעיל במיומנויות הרגשיות ולממש טוב יותר את הפוטנציאל האנושי והזוגי שלכם. הסדנה אינה מיועדת ליצור שינוי מיידי אלא להציג כלי שתוכלו לעשות בו שימוש יומיומי לשיפור הקשר הזוגי.

באתר ניתן לקרוא את המבוא לספרי 'אימון רגשי', וכן לרכוש את הספר המודפס.


הסדנה

סדנת האימון הרגשי מיועדת לזוג שרוצה לשפר, לטפח, להעמיק ולהצמיח את הקשר ואת האהבה. 

בני-הזוג יתארחו בדירת-האירוח שלנו, ליד ביתנו בכפר דבורישטה בבולגריה, למשך שבוע.

כל אחד מימי השבוע יוקדש ללימוד ולתרגול של אחת משבע המיומנויות הרגשיות. 

המפגשים יתבססו על הניסיון האישי שלכם, ויכללו סימולציות ומשחקי-תפקידים, שיאפשרו לכם לזהות את המיומנויות הרגשיות המניעות את הקשר שלכם ולהתנסות בהן במשחק, בשיחה, בכתיבה ובעבודה בחומר. 

במהלך הסדנה נשתף אתכם בחיינו בכפר הבולגרי, המבטאים את התרגול היומיומי של האימון הרגשי בזוגיות, בגידול ילדינו בחינוך ביתי, בעבודת הבית והגינה ובמפגש עם הטבע הסובב אותנו. אנחנו איננו מושלמים, והאימון הרגשי מאפשר לנו לקבל גם את הפגמים והכישלונות וליצור מדי יום מחדש את המקום הבטוח ואת האהבה. 

תיאור-מקרה של אימון רגשי לזוגיות תוכלו לקרוא בספריית האתר. תיאור-המקרה לקוח מתוך ספרי `פסיכותרפיה ממבט אחר`.   

הסדנה תאפשר לכם להכיר את הכלים הבסיסיים של האימון הרגשי, אך לא תשנה את חייכם. כדי ליצור את השינוי יהיה עליכם להמשיך ולתרגל זאת מדי יום, מחדש. זה קל ופשוט, אך בתקופה שלאחר הסדנה כדאי מאוד להמשיך בהדרכה שבועית באתר האינטרנט, בקליניקה הווירטואלית שפיתחתי.  

המיקום והמחיר

הסדנה מתקיימת בדירת האירוח שלנו בכפר בולגרי קטן ויפה, לא רחוק מן העיר קיוסטנדיל, 80 קילומטרים מסופיה, בירת בולגריה. 

אזור קיוסטנדיל הוא מרכז עצי הפרי של בולגריה (במיוחד דובדבנים), והוא עשיר בנחלים ונהרות, הרים, ומעיינות בריאות חמים שהרומאים גילו לפני אלפיים שנה. 

 

דירת האירוח פונה אל מטע דובדבנים, והיא כוללת חדר-שינה, חדר-אורחים, מקלחת ושירותים וגם מטבחון המאפשר הכנת ארוחות (זוגות שיבחרו בכך יוכלו להצטרף לארוחות המשפחתיות שלנו). 

 

 

 

 

 

התשלום: 2,400 יורו. התשלום כולל את הסדנה ואת שבעת ימי האירוח, ואינו כולל טיסה והסעות.  

 
 
 
לתיאום סדנה כתבו אלינו: 
 

או התקשרו לטלפון ישראלי:

 073-2248404

 


 ד"ר דרור גרין

נולד בירושלים, 1954, מתגורר בכפר דבורישטה שבבולגריה עם אפרת וארבעת ילדיהם. ניהל את 'קוגיטו, בית-ספר לפסיכותרפיה' ולימד פסיכיאטרים, פסיכולוגים ופסיכותרפיסטים בבית-הספר לפסיכותרפיה של הטכניון בביה"ח רמב"ם, בבית-הספר לפסיכותרפיה בבית-החולים בצפת בשיתוף עם מכללת צפת, ובלימודי ההמשך ברפואה של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב בשיתוף עם שירותי בריאות כללית. 

פיתח את גישת 'האימון הרגשי' ומנהל את 'המכון לאימון רגשי' בבולגריה. כאחד מחלוצי הטיפול הנפשי באינטרנט פיתח את הקליניקה הווירטואלית הראשונה.  

ד"ר לפסיכותרפיה, מוסיקאי, סופר ומאייר. חיבר כארבעים ספרים לילדים, למבוגרים ובתחום המקצועי, וביניהם: 'טיפול נפשי, מדריך למשתמש''פסיכותרפיה ממבט אחר', ו'פרויד נגד דורה'. הספר 'אימון רגשי' יצא לאור בשנת 2011, ואת חלקו הראשון ניתן לקרוא באתר.


אפרת גרין 

בת קיבוץ רמת-יוחנן, 1969, מתגוררת בכפר דבורישטה בבולגריה עם דרור וארבעת ילדיהם, הגדלים בחינוך ביתי בחיק הטבע. 

למדה מנהל עסקים ושיווק, ועסקה בהם מגיל צעיר בישראל ובעולם. טיילה ולמדה שפות ותרבויות. 

 

 
מאמנת אישית ועסקית. בסטודיו שלה לקדרות היא יוצרת כלים שימושיים ומשחקים, מלמדת, מדריכה ומאמנת למצוא את המקום הבטוח דרך החומר.

את הספר 'אימון רגשי', שאינו נמכר בחנויות, ניתן להזמין באתר:

 
 
 
 
 
 
 
 

פיוט, דף שיר שבועי לשירה בעריכת דרור גרין. מדי שבוע נשלח למנויים שיר חדש מאת טובי המשוררים העבריים: יונה וולך, יהודה עמיחי, זלדה, לאה גולדברג, דוד אבידן, אגי משעול, אברהם חלפי, חיה שנהב, שיקספיר, ביאליק, אמילי דיקינסון, אדגר אלן פו, מחמוד דרוויש, ג'ון לנון, רחל ועוד.